Autors

MERCEDES ZAVALA

Compositora

 

              Mercedes Mercedes Zavala (Madrid, 1963) comiença en els vuitanta els estudis de Piano i composició al RSCM de Madrid, que continua a Anglaterra amb Malcolm Singer, i amplia després en el camp de la interpretació de la música del sigle XX, la pedagogia i la composició.

En 1990 tradueix i prologa el Tratat de Fuga d’ André Gedalge (Ed. Real Musical) i ingressa com a professora numerària d’Harmonia i melodia acompanyada, obtenint plaça en el RCSM.

Els 90 són anys de molta activitat, en els que comiença la seua carrera compositiva amb estrenes a Anglaterra, posteriorment a Espanya, Austria i EEUU (1995, encàrrec de la Western Illinois University). És també una activa pianista, interpretant repertori actual i les seues obres a solo o amb el Grupo Secuencia. S’interessa amés per la música africana, i realitza varios cursos de percussió, l’ últim viajant a Senegal en 1996. En 1997 es llicencia en Filosofia per laUNED, on després va realizar el doctorat en l’especialitat d’Estètica..
En Espanya les obres de Mercedes Zavala comencen a tindre presència continuada en la programació des de 1999, rebent des d’aleshores encàrrecs d’ institucions como l ‘INAEM, INJUVE, Comunitat de Madrid, Fundación Canal, CDMC-revista Quodlibet, Auditorio Nacional (amb motiu de la celebració del seu XX aniversari en 2009), entre d’altres. Paral·lelament a aquest desplegament de la seua carrera compositiva comença a intersar-se per la recuperació i divulgació del repertori de las compositores históriques. Ingressa en el Consejo del Instituto de Investigaciones Feministas de la UCM de Madrid i realiza publicacions, conferències i cursos sobre compositoras, como el del Escorial, el Master de la UCM o diversos cursos a professores de la Comunitad de Madrid. També en aquestos anys ejerceix de subdirectora del CPM Teresa Berganza, organitzant les activitats culturals del centre. Col·labora amb Radio Nacional i precideix l’Associació Mujeres en la música en la música.
Gran part de la seua obra ha sigut escrita per encàrrec o a petició de excel·lents intérprets i grups. Seria injust fer una selecció aleatòria de noms, sols l’ important paper como a motivadors i promotors de la seua música desenvolupenadors. En el seu catàleg s troven també obres pedagògiques, una atenció intermitent al happening i al teatre música, i la persistent influencia de la literatura.

Actualment ensenya Fundaments de Composició en el Conservatori Professional de Música Teresa Berganza de Madrid, on dirigeix el Departament de Composició. Sus obras es programen en distintos païssos de la Comunitat Europea i en altres com Israel, Mèxic (Festival Puentes 2009), Uruguay o Cuba (Festival de Música Contemporánea de La Habana 2011). Recentment han estrenat les seues composiciones per al Festival de Música de Alicante (obra encàrrec de l’ INAEM), i el Arena New Music Festival de Riga, encarrecs per a la temporada del CNDM), Italia (Como, Tricesimo) y para 2014 en EEUU (encargo de la Shippenburg University of Pennsylvania).


SERGIO BLARDONY

Compositor

 

sergioNascut a Madrid en 1965. Ha rebut prestigiosos guardons de composició com ara el Primer Premi SGAE, el Primer Premi ”Ciutat de Tarragona” o el Premi “Joaquin Turina”.

Amb una formació compositiva inicialment autodidacta, assiteix posteriorment a classes de composició i anàlisi amb compositors com Helmut Lachenmann, Luis de Pablo, Enrico Fubini, Heinz-Klaus Metzger, Reiner Riehn i Carmelo Bernaola, destacant la seua especial relació durant quatre anys amb Jose Luis de Delás en l’Aula de Música de la Universitat d’ Alcalá de Henares.

Posseeix un extens catàleg de més de seixanta obres, de quasi tots els gèneres, des de música per a un instrument i de cambra fins a obres orquestrals, corals o de contingut escènic. Les seues obres han sigut interpretades tant a Espanya com fora, per intèrprets i grups de la talla d’Arturo Tamayo, José de Eusebio, Olari Elts, Alexis Soriano, Nacho de Paz, Andrés Salado, Ángel Gil Ordóñez, Jonathan Carney, Andrés Gomis, Patricia Rozario, Carlos Bonell, Jean-Pierre Dupuy, OCAZE Enigma, Trío Arbós, LIM, SIGMA Project, Cámara XXI, Ensemble Tèlèmaque, Ensemble Pro-Arte, Espai Sonor, Proyecto Gerhard, Ensemble Décadanse, Trío Gombau, Ensemble Kuraia, Dúo Sincronia, Orquestra Nacional de Espanya, Orquestra Simfónica de Barcelona, Orquestra Estatal de l’Ermitage, Orqustra de Cadaqués, JOECAM…

Quasi totes les seues obres estrenades han sigut enregistrades i transmesses per diferents emissores radiofòniques i televisions (Radio Clàsica-RNE, Catalunya Radio, RTVE-La2, Radio France, DeutschlandFunk Köln…). Les seues composicios están publicades per diverses editorials musicals ( Bèrben Edizioni Musicali, EMEC, Pygmalión, Quodlibet, Periferia Sheet Music, BabelScores…), sent el seu actual editor UME del grup britànic Music Sales.

                Ha rebut encàrrecs d’institucions com ara el CDMC, Ministeri de Cultura/INAEM, Sociedad Estatal “España Nuevo Milenio”, Congrés Internacional de Saxofó, Fundació Autor/AEOS/JONDE, Institut Francés, Fundació Saz-Enemble, Fundació Díaz-Caneja, Pro-Arte Foundation…., així com de nombrosos festivals i formacions instrumetnals, solistes i directors.

 


 

PILAR MARTÍN GILA

Poetessa

PilarNascuda a Aragoneses, Segòvia , va estudiar Filosofia en la Universitat Complutense de Madrid i Filologia en la UNED.

A més dels poemaris “Para no morir ahora” (2on Premi Vicente Aleixandre) “Demonios y leyes”, “Ordet” i “Sin que todo se vuelva más difícil”, altres escrits seus, tant de narrativa com de poesia, apareixen en diversos reculls i antologies.

Ha col·laborat en mitjans com La Modificación, El Crítico i OLBE/ABAO d’entre altres.

Exerceix la crítica literària en diverses publicacions com ar a Nayagua, 7de7, Culturama i Quimera. Actualment dirigeix el programa de muntatges radiofònics Doble Fondo per a Radio Círculo.

Ha impartit nombrosos cursos relacionats amb la poesía i la música. El seu interés per la relació entre aquestes arts l’han dut a treballar diverses obres poètiques per a composicions de Sergio Blardoy interpretades en cicles i festivals com: Festival Isaac Albéniz, Centro de Arte Reina Sofia, Festival de otoño de Madrid, Festival internacional de Música d’Alacant, Festival Internacional de Música de San Petersburgo…

Actualment es presidenta i responsable del área de creació de IFIDMA. En aquest context ha participat com organitzadora en les projectes interdisciplinars “La voz encantada” (Festival BBK de músicas Actuales, Bilbao) i “La geometría y el temblor” (Centro de poesía José Hierro, Matadero i Centro Madrid).

Anuncios